vroege ochtenden voor toerist vrije momentjes

21 september 2017 - Kathmandu, Nepal

Namaste!

Ik zal weer is even wat laten horen van mijn avonturen hier.
Afgelopen weekend had ik besloten graag naar de markt in Asan Tole te willen. Aan Rama had ik gevraagd wanneer ik hier het beste heen kon gaan om het meest 'echte' beeld van de markt te krijgen. Dit bleek tussen 6 en 8 's ochtends te zijn. Dit betekende dus vroeg uit te veren op de zondag morgen! Uiteindelijk stond ik, met verrassend veel energie om kwart over 6 midden op een hele drukke markt! Er was echt alles te koop, van groente en fruit, tot specerijen, kranten, broodjes kleren en stofjes. Wat je maar kan bedenken kan hier eigenlijk allemaal krijgen. Door alles specerijen, groente en fruit en bloemen rook het heerlijk op de markt. Wat ook heel erg fijn was, en waar ik tenslotte ook zo vroeg mijn bed voor uit was gekomen, was het feit dat er (op een andere enthousiaste toerist na) géén toeristen waren, alleen maar Nepalezen! Het was dus erg vroeg en ik heb de rest van de dag heerlijk rustig aan gedaan, maar het was het zeker waard en voor herhaling vatbaar!

Verder is gistermiddag de vakantie op de school, waar ik stage loop, begonnen. Vandaag is namelijk het grote festival (Tihar en Dashain) begonnen. Dit festival duurt 15 dagen en de school is daarom de komende 17 dagen dicht! Omdat dit, sinds begin deze week, de enigste stage is die ik ga voortzetten betekend dit dus dat ook ik twee weken lang lekker helemaal niks heb en dus tripjes kan plannen! Een trekking (wat de bedoeling was) zit er helaas vanwege het weer wat af en toe nog erg slecht is niet in. Maar wel ben ik aan het kijken om naar Chitwan National Park te gaan! De plannen moeten nog gemaakt worden, maar er is in elk geval genoeg te doen!

Dit festival wordt vooral binnen de gezinnen thuis gevierd. De grote steden, zoals hier in Kathmandu, stromen deze dagen dus ook leeg omdat iedereen terug gaat naar familie die in de kleinere omliggende dorpjes wonen. Het festival wordt in het gezin waar ik verblijf dit jaar niet echt gevierd, omdat er een familielid begin dit jaar overleden is en dan wordt er een jaar lang geen festivals gevierd.
Wel zitten Adity en Rama geregeld in de woonkamer samen met tantes en nichten te kaarten (met geld inzet). Het gokken is iets wat bij dit festival hoort en ze dus eigenlijk ook vooral alleen in deze periode doen. Dit is super leuk om te zien, ook al snap ik zelf vrij weinig van het spel haha!

Woensdag heb ik heerlijk de hele middag in Patan gezeten met Sarthak. Gewoon lekker thee drinken, kletsen en op een gegeven moment door hebben dat je er al drie uur zit en dat je ook misschien weer naar huis moet haha!
's Avonds thuis heb ik met Adity en een vriendin van haar lekker mac and cheese gemaakt. Het hele gezin at lekker mee, even een afwisseling van al dat rijst haha! Het zo lekker om dit soort dagen te hebben, waarop je gewoon de tijd even vergeet en de hele dag gezellig met mensen bent en bezig bent, maar eigenlijk ook weer helemaal niks doet haha.

Verder heb ik vandaag weer gemerkt hoe makkelijk je in contact raakt met mensen die ook alleen reizen. Ik zat vandaag lekker te lunchen in een restaurantje toen op een gegeven moment een Engels meisje naar mij toe kwam en vroeg of ik een leuke plek wist voor een proefles yoga. Dit wist ik niet zo uit mijn hoofd maar we raakten wel gezellig aan de praat en na facebook gegevens uit gewisseld te hebben en even gevraagd hadden hoelang we bleven (zij nog tot zondag) hebben we afgesproken even contact te houden om morgen wat leuks samen te doen.
Het is zo grappig om te zien dat het zo ontzettend makkelijk is om contact te maken met andere reizigers en dat eigenlijk bijna alle reizigers ook open staan voor een gesprekje.

Kortom ik vermaak me reuze erg en wil zeker nog niet naar huis!
Ik ben zeker ook veel alleen aan het reizen, maar als ik wil hoeft dit dus niet. Er zijn hier genoeg mensen (binnen de familie en andere backpackers) die eigenlijk altijd wel zin hebben in een uitstapje!

Ik ga lekker van mijn vakantie genieten en lekker veel zien en doen de komende weken!

Liefs vanuit Nepal!