Bhaktapur

10 augustus 2017 - Kathmandu, Nepal

Hallo Hallo!

Even een kleine update van vandaag want wat ik vandaag allemaal gezien heb moet ik echt even delen!
Ik ben vandaag met de medewerkers van HeartBeat naar Bhaktapur geweest. Dit is een van de plaatsen die heftig is getroffen door de aardbeving van 2015. We zijn eerst naar Bhaktapur sqaure geweest. Toen we het plein opliepen viel het me meteen op hoeveel schade er aan de gebouwen was. Overal waren mensen bezig om gebouwen op te knappen of zelfs helemaal opnieuw te bouwen. Ik wist dat de aardbeving veel had verwoest, maar dat de schade (nu nog steeds) zo heftig was had ik me van te voren niet kunnen bedenken. Omdat ik niet kan beschrijven hoe dit er allemaal uitziet heb ik natuurlijk weer veel foto's gemaakt waar ik er weer een aantal van ga delen met jullie!

Nadat we het plein hadden bezocht zijn we naar het HeartBeat centrum in Bhaktapur geweest. Dit centrum is een soort kamp waar 60 gezinnen wonen. De gezinnen wonen in een soort golfplaten huisjes. In één huisje woont vaak een gezin van ongeveer 4 tot 5 personen. Ook is er een gebouw in het kamp (deze ziet er net zo uit als de huisjes) die gebruikt wordt als lokaal waar de kinderen opgevangen worden voor en na school. In dit lokaal is eigenlijk niks behalve een paar kleden op de grond en heel veel tekeningen en kunstwerkjes van kinderen aan de muur.
Wij hadden voor het kamp een apparaat meegenomen dat water filtert en pakketjes met vers fruit en een lekker koekje. De kinderen en begeleiders (vaak ouders) waren zo ontzettend blij met de 'cadeautjes'. Dit was echt prachtig om te zien!
Wat ik ook heel erg tof vond was het feit dat de kinderen heel erg gretig zijn naar het leren en het maken van huiswerk. De kinderen in het kamp willen zo graag dingen leren en ze vinden het fantastisch om te knutselen en te tekenen.
Ondanks dat ze echt heel weinig hebben zijn ze zo blij met het feit dat ze naar school kunnen en dingen mogen leren.

Mijn collega's van mijn project hebben ook aan mij gevraagd of ik nog een keer naar het kamp in Bhaktapur terug wil komen om hier een tekenles of een andere soort workshop wil geven. Hier heb ik natuurlijk ja op gezegd! Ik wil graag meemaken hoe het is om in zo'n omgeving iets met de kinderen te doen en op deze manier de kinderen (hopelijk) een leuke ervaring mee te geven.
Ik ga er dus zeker voor zorgen om een lesje/workshop te geven in Bhaktapur.

Het is zo ontzettend tof dat ik hier gewoon elke dag weer verbaasd wordt van wat ik zie. Ik geniet elke dag meer van het feit dat ik hier ben en dat ik dit allemaal mag mee maken!

Liefs Hilde

1. Keimpe: