veel verdwalen is veel zien

20 augustus 2017 - Kathmandu, Nepal

Hallo allemaaaal!

Ik lig inmiddels helemaal uitgeteld in mijn bedje na een super leuk weekend!
Zaterdag ben ik naar Bodhnath (Boudha) geweest samen met de twee Belgische studentes. Hier heb ik vol bewondering de Bodhnath stupa gezien en deze is echt kei groot! We zijn helemaal om de stupa heen gelopen en hebben genoten van de vele winkeltjes met allerlei lokalen handgemaakte spulletjes.
Na even geluncht te hebben (op een dakterrasje tegen over de stupa) ben ik met een van de twee meiden begonnen aan een wandelroute naar de Kopan Monastery. Dit ligt op een top van een heuvel van Bodhnath. Een heuvel in Nederland stelt vaak niet zoveel voor, een heuvel hier noem ik toch echt een berg, maar die zijn hier dus nog hoger haha. De route naar Kopan hadden we aan de hand van een kaart zelf een beetje uitgestippeld. Hierbij hebben we gekozen voor kleine weggetjes in plaats van de grote wegen met veel verkeer. Het was een onwijs mooie route en we liepen dwars door kleine dorpjes heen en kwamen steeds minder toeristen tegen. Ook misten we af en toe wel eens een straatje omdat ze zo klein en verstopt waren dat we echt moesten zoeken. Toen we dachten dat we er wel bijna zouden zijn, maar niks zagen bleek dat we weer langs een klein zijweggetje waren gelopen waar we dus in moesten. Toen we terug liepen om dit weggetje te zoeken en het zagen schrokken we wel een beetje, maar moesten vooral erg lachen. Het weggetje was namelijk een trap, een hele lange trap omhoog. Dat krijg je dus als je kleine weggetjes neemt haha. Eindelijk boven hebben we onwijs erg genoten van een prachtig uitzicht! En schrokken toen we een dichte poort van de Monastery zagen. Gelukkig mochten we toch even naar binnen, voor 20 minuten en niet een 10 daagse meditatie cursus zoals de bewaker eerst zei! Eenmaal binnen was het de zware beklimming helemaal waard! Overal zagen we mooie gebouwen en monniken die aan het mediteren of lezen waren. Het was er zo vredig en rustig! En het rook er ook nog is lekker, dat was ook wel fijn na alle uitlaat gassen die je hier in de stad in ademt. Hier hebben we even op een bankje in een soort parkje gezeten om even bij te komen en van het uitzicht en de rust te genieten.

Vervolgens was het ons plan om door te lopen naar Budhanilkantha. Hier staat een bijzonder beeld van de god Vishnu. Het werd ons erg aangeraden om hierheen te gaan dus dat was ook ons plan.
Ook deze wandelroute was weer erg avontuurlijk, niet alleen vanwege het feit dat de paden heel slecht en modderig waren en dat we helemaal uit de grote stad waren en in het platteland terecht waren gekomen. Nee de route was erg avontuurlijk geworden toen het opeens begon te regenen. En dan ben ik als Nederlander regen wel gewend, maar hier komt het dus echt goed hard naar beneden haha. Gelukkig waren we net op tijd bij een klein winkeltje waar we onder een afdakje konden schuilen. Na bijna een half uur gewacht te hebben werd het beter, maar dat was niet te zeggen van de weg. Deze was al glad en modderig, maar nu was het echt heel erg. Mensen stonden tot aan hun enkels in de modderige plassen en auto's en scooters bleven allemaal vast zitten.
Omdat de wegen niet te doen waren en we over muurtjes en om de plassen onze weg moesten vinden hebben we maar besloten om de grote weg op te zoeken en met een lokale bus naar huis te gaan. Budhanilkantha staat dus nog op het lijstje, maar daar heb ik nog alle tijd voor!

Na een vermoeiende zaterdag ben ik er vanochtend alleen op uitgetrokken. Vandaag stond Patan op de planning! Ook hier ben ik weer lopend naar toe gegaan (een uurtje wandelen) en dit was op de heen weg prima te doen en te vinden. In Patan ben ik naar het Patan sqaure geweest en nu heb ik dus alle sqaures gezien! Patan is een oud stadje en heeft helaas ook wat schade opgelopen tijdens de aardbeving. Desondanks was het super mooi! Ik ben begonnen in het Patan museum. In dit museum staan allemaal beeldjes en foto's over de hindoeïstische en boeddhistische cultuur en gewoontjes. Het was heel interessant om zoveel te lezen en te zien over de verschillende goden, houdingen van de goden (sommige ook gebruikt bij meditatie), de Nepalese cultuur en de verschillen tussen het hindoeïsme en het boeddhisme. Vervolgens ben ik gaan rondlopen op het plein en ben op zoek gegaan naar The Golden Temple. Het is echt niet te geloven hoeveel goud er aanwezig was in deze tempel en ja ik snap dat de naam dat al een beetje zegt maar toch! Elke keer weer verbaas ik me over hoe groot, wit en goud de tempels hier zijn!
Nadat ik in de tempel had rond gelopen ben ik verder op pad gegaan in Patan. En natuurlijk ben ik in de vele kleine straatjes verdwaald! Op een gegeven moment dacht ik opeens van 'hey dit heb ik eerder gezien!' en toen besefte ik me dat ik rondjes liep haha. Na verschillende straatjes te hebben gezien (sommige zelfs meerder keren) en ik de weg een beetje kwijt was besloot ik maar even te gaan lunchen op een dakterras met uitzicht over het plein. Hier heb ik een super lekkere Chatamri (een soort pizza wat veel gegeten word door de Newari bevolking) gegeten en ondertussen uitgezocht waar ik heen wilde.
Vervolgens ben ik naar nog een paar tempels geweest en uiteindelijk naar de Northern Stupa gelopen. Vanaf hier zou er een leuke wandeling zijn naar Kathmandu. Ik had hier alleen een route beschrijving in tekst bij en geen kaartje. Ook mij Iphone (met offline kaart) had bedacht om er mee op te houden en mijn google maps op mijn andere telefoon besloot ook om het niet te doen. De weg terug naar huis heb ik uiteindelijk gevonden, hier ben ik best een beetje trots op! Dit heeft me wel 1,5 uur geduurd in plaats van 45 minuten zoals aangeven was. Maar met een aantal keer vragen waar ik was en waar ik heen moest, af en toe maar op goed geluk rechtdoor lopen en uiteindelijk (met behulp van een voorbijganger) mijn weg op de kaart terug gevonden te hebben ben ik thuis gekomen!

Het was dus zeker een geslaagd weekend waarin ik veel gezien heb, veel verdwaald ben en daardoor nog meer gezien heb!

Nou ga ik lekker slapen om morgen weer fris en fruitig te beginnen aan mijn stage!
De foto's van dit weekend zal ik deze week nog even uploaden.

Veel liefs,
Hilde

1. Jet:
    20 augustus 2017
    Hey Hilde, wat een mooi avontuur. Ben heel benieuwd naar de foto's. Wat heb je veel gezien en meegemaakt dit weekend! Ook bijzonder dat je zo'n tocht als van vandaag gewoon alleen kunt doen.
    Succes met de nieuwe week :)
  2. Gerrie Tobe:
    20 augustus 2017
    Hallo Hilde een reactie van een verre nicht maar bij tante Antje hebben we elkaar ontmoet. Ik vind het ontzettend leuk jouw verhalen te lezen. Gewelig wat je meemaakt en se manier waarop je het beschrijft! Genieten..